keskiviikko 6. helmikuuta 2013

Työkokemusta vähintään 5 vuotta


Hei ihana "työnantaja"!

Olen 24-vuotias upea kroppainen ja palvelualtis nainen. Tähän mennessä olen valmistunut juuri kaikista vaatimistanne kouluista. Työkokemusta löytyy enemmän kuin olisitte vaatineet ja osaan tehdä kaiken ilman minkäänlaista koulutusta. Rakastan teidän yritystänne ja lupaan olla töissä jatkuvasti surkealla palkalla. Kuten jo varmaan otsikosta ja aloituksesta huomasit, olen hieman ärtynyt työhakuprosesseihin. Lukija minulla siis oikeasti on sellainen elämä, että ajoittain joutuisin sanomaan töille ei. Työkokemustakaan ei ole ennättänyt kertyä kuin reippaan kaksi vuotta kaikenlaisista hämäräpuuhista.

Olen useiden vuosien ajan tehnyt kesätöitä ja viimeisiä opiskeluvuosina tein myös töitä opintojen sivussa. Tällä hetkellä olen siis juuri lähestulkoon muuttamassa toiseen kaupunkiin ja tarvitsisin sieltä työpaikan. Olen lähettänyt niin monta hakemusta, etten osaa varmaan edes laskea niin suuria lukuja. Hakemusten kirjoittaminen on täyttä tuskaan! Itseään tulisi kehua niin paljon, että hunaja valuu lukijan tietokoneen näytöstä, hänen avatessaan sähköpostiviestissä oleva liite. Yritysten vaatimukset tuntuvat hurjentuvan vuosi vuodelta palkkojen kuitenkin huonontuvan ja tuntien lisääntyvän. Onko tässä mitään järkeä?

Mielestäni yritysten tulisi ilmoittaa työnhakijoilleen mahdolliset haastatteluihin sisältyvät tai mahdollisesti valituiksi tuleville hakijoille aikataulut. Esimerkiksi "haastattaluun valitut kutsumme haastatteluun viimeistään kahden viikon päästä". Kuinka hankalaa tällaisen tekstin lähettäminen voi olla?

Mikäs muu minua on ärsyttänyt työnhaussa. Vaikea edes pukea kaikkea sanoiksi. Ainiin, eräs mielenkiintoisin työnhakuuni liittyvä tilanne tapahtui noin kaksi viikkoa sitten, kuin viimeinkin vastaanotin tekstiviestitse kutsun työhaastatteluun. Ainoa ongelma tämän kutsun kanssa oli se, että he olettivat että pääsen paikanpäälle alle tunnin varoituksella usean sadan kilometrin päästä. Kyseisen tilanteen sattuessa mietin mielessäni, kuinka he edes kehtaavat kohdella mahdollista työntekijää näin ja eivätkö he todella tiedä kuinka kaukana tämän hetkinen kotikuntani on tulevasta kotikunnastani? Hakemuksessani luki kyllä mistä päin olen ja milloin olen muuttamassa. Ehdotin heille voisinko tulla haastatteluun esimerkiksi huomenna tai haluaisivatko he hoitaa haastattelun skypen avulla tai puhelimitse. Niin asiakaspalvelijatyössä kuin tämäkin kyseinen työnantaja oli, hän päätti jättää mahdolliselle asiakkaalle/työntekijälle vastaamatta. (Tästä tuleekin mieleen kuinka rasittavaa tekstiviesteihin vastaamatta jättäminen on! Täytyykin palata tuohon aiheeseen joskus myöhemmin).

Olen hakenut töitä aivan laidasta laitaan ja toivon, että löydän jotain ennen maaliskuuta, jottei minun tarvitsisi stressata työnhausta enää uudessa kaupungissa. Tällä hetkellä odotan vastausta eräästä miellyttävästä työpaikasta, mutta sitä minun tulee odottaa vielä viikko. Voisin avautua tästä aiheesta varmaan vielä enemmänkin, mutta lukisin mielelläni myös lukijoideni kokemuksia työnhakutilanteista.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti