torstai 7. helmikuuta 2013

Ja katsotaanpa matkaliput

Hellou kaikille lukijoille!

Tällä kertaa päätän paneutua junassa matkaamisen saloihin, sillä olen joutunut astumaan junaan ja siitä pois yllättävän usein viimeisten kolmen kuukauden aikana. On täytynyt käydä työhaastatteluissa ja katsomassa uutta asuntoa, nähdä ystäviä ja muuta miellyttävää ja vähemmän miellyttävää hommaa.

Mielestäni matkojen laatu perustuu pääasiassa siihen millaisia henkilöitä samaan junaan on päätynyt. Useaan otteeseen olen joutunut kuuntelemaan kuinka Sami tai Jani on jättänyt vastaamatta tai kuinka ärsyttävä joku opettaja on. Kyllähän junassa saa tietenkin puhua puhelimessa, mutta kuinka yksityiskohtaisesti ja äänekkäästi jostain hyvinkin henkilökohtaisista asioista kannattaa puhua?

Joskus olen joutunut kuuntelemaan kuinka jotkut vanhemmat henkilöt tajuavat, että ovat kotoisin samalta kylältä. Tämän jälkeen he alkavat luettelemaan tuttujaan ja yrittävät löytää jonkun yhteisen ystävän. Eipä siinä mitään, samahan tuo minulle on. Olen kiitollinen siitä, että nykyään junissa toimiin nettiyhteydet ja voikin itse olla se rasittava matkustaja, joka katsoo YouTubesta "hauskoja" videoita ja nauraa todella äänekkäästi. (Oikeasti en tee sellaista, sillä jos löydän jonkun oikeasti hauskan videon katson sen joskus yksin omassa asunnossani valot kiinni ja yritän olla päästämättä äänähdystäkään.)

Ajoittain matkustaminen on todella ihanaa ja rentouttavaa. Voin kuunnella lempimusiikkiani ja katsoa ikkunasta ulos tai sitten kirjoittaa uutta tarinaa ja pohdiskella erilaisia lopetuksia niille. Jos olen todella rohkealla tuulella saatan jopa nukahtaa penkilleni ja antaa kuolan valua poskeani pitkin erittäin viekoittelevasti.

Junassa on aina myös niitä henkilöitä, joilla on mukanaan älyttömästi herkkuja. Tälläkin hetkellä kadun sitä, että en kerennyt ottaa mukaani muuta kuin vesipullon. Ja minulla ei myöskään satu näköjään olemaan käteistä mukana. Kivahan se on tässä körryytellä junassa, joka on lähtöhetkellään puolituntia myöhässä. Ilman ruokaa ja mahdollisuutta ostaa ravintoa. Luultavasti menehdyn nälkäkuolemaan tällä matkalla.

Junassa matkustamisesta voisi avautua varmasti vieläkin perusteellisemmin, mutta mieluummin kuulen teidän traagisista kokemuksista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti